Wednesday, March 30, 2011

Buku : Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari



Buku DOA MENJADI PENGANTIN BARU SETIAP HARI ini mengimbau kembali keindahan suasana perhubungan suami isteri ketika usia muda agar setiap ketika hubungan anda dengan suami / isteri bagaikan pengantin yang baru diijabkabulkan.


Antara doa-doa yang dimaksudkan ialah mohon keteguhan iman, menanam kasih sayang suami isteri, mohon keselamatan, mohon agar mendapat zuriat yang soleh, diberi kesabaran dan kekuatan, dilindungkan tempat kediaman, mengelak daripada jiran yang jahat, menenangkan diri dalam keadaan panas baran, marah dan musibah, berlindung daripada gangguan syaitan, berdoa untuk kesejahteraan anak-anak, mengelak kecurangan suami atau isteri, mohon murah rezeki dan mengelakkan bebanan hutang, mengelakkan kehinaan serta bala bencana dan bagaimana menangani stres. Bagi setiap doa diterangkan kaifiat, rahsia, cara amalan dan adab-adab yang berkaitan.


Petikan dari buku


Terjemahan Doa 1 (daripada 50 buah doa):

“Ya Allah, jadikanlah hamba-Mu ini menyintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman menyintaiku.”

Dalam hadith sahih riwayat Muslim, Abu Hurairah r.a. telah memohon Nabi SAW agar berdoa kepada Allah SWT agar memberikan hidayah kepada ibunya supaya memeluk Islam. Dengan doa Nabi SAW yang juga menunjukkan mukjizat baginda, Abu Hurairah telah memeluk Islam.

Kemudian, beliau meminta Nabi SAW berdoa kepada Allah SWT agar dia dan ibunya dicintai oleh sekalian orang-orang beriman. Nabi SAW telah mendoakan untuk mereka dengan doa di atas dengan sedikit penambahan iaitu kalimah wa ummahu (dan ibu Abu Hurairah) selepas kalimah ‘abdaka hadha’. Hasil doa Nabi SAW, setiap orang beriman yang lahir akan merasa cinta apabila mendengar tentang Abu Hurairah. Oleh itu, doa ini boleh digunakan oleh pasangan suami-isteri untuk mengikat serta menyuburkan rasa kasih-sayang.

Rahsia berkasih-sayang suami-isteri:

  1. Ikhlaskan perasaan kasih-sayang kerana Allah SWT.
  1. Menjalin hubungan dengan penuh ketulusan.

Kata Pamela Wilson, “Wives and husbands in satisfying long marriages like one another, enjoy being together and enjoy talking to each other. They enjoy each other physically too.”

  1. Saling menghubungi.

Mengikut kajian oleh Robyn Parker dalam kajiannya yang bertajuk “Why Marriages Last”, beliau mengatakan: “Romance reinforces that sense that there is someone who cares about us, importantly, who makes sure we know it. Romance also creates new memories that become the fabric of the relationship. It creates ‘couple time’

  1. Seimbangkan antara waktu kerja dengan waktu bersama pasangan.

Menurut Klagsburn dalam bukunya Married People: Staying Together in the Age of Divorce, mengatakan: “Happy couples achieved a balance between time together and time apart, and that finding such a balance contributed to the sense of intimacy and satisfaction with the marriage.”

  1. Lihat aspek yang positif pada pasangan.

Menurut Pamela Wilson dalam artikel How Romantic, dia menegaskan: “Looking for the positives in one another, instead of the faults, is one way couples can keep the romance alive.”

  1. Mengambil berat hal pasangan.

Menurut Pamela Wilson lagi: “We are intensely curios about the other person’s life and how the day was. As time goes on, we tend to stop doing that. And that can lead to emotional distances.”

Lebih utama daripada cadangan-cadangan di atas, banyakkanlah berdoa agar pertautan hati yang sedia terjalin itu berkelalan dalam kebaikan dunia dan akhirat.

Dapatkan doa dan tips ini serta banyak lagi dalam buku Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari.


Judul: Doa Menjadi Pengantin Baru Setiap Hari

Penulis: Ustaz Zahazan Mohamed & Mohd. Azrul Azlen Abdul Hamid

Harga pasaran: RM12 (Semenanjung Malaysia)/ RM14 (Sabah&Sarawak)



Sila klik PAKEJ-PAKEJ PROMOSI untuk baca tentang Kos Penghantaran.


Kembali ke HALAMAN UTAMA atau lihat BUKU, CD, VCD TERPILIH atau layari www.stormreaders.net/ummuamir untuk lihat buku-buku lain dalam stok.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...